Ακρόπολη της Αρχαίας Σπάρτης

Η αποκάλυψη των μνημείων του αρχαιολογικού χώρου της ακρόπολης έγινε με τις ανασκαφές της Αγγλικής Αρχαιολογικής Σχολής (1910 και εξής), οι οποίες ξανάρχισαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990.
Τα σημαντικότερα μνημεία που θα συναντήσετε είναι:
real-sparta
 

Το αρχαίο θέατρο

Το αρχαίο θέατρο είναι έργο των πρώιμων ρωμαϊκών χρόνων και υπήρξε από τα μεγαλύτερα της Αρχαίας Ελλάδας. Από το θέατρο σήμερα διασώζεται η ορχήστρα, τα αναλήμματα και τμήμα του κοίλου. Στην κατασκευή του διακρίνονται δύο φάσεις, με την πρώτη να χρονολογείται στην ύστερη ελληνιστική περίοδο. Η μνημειώδης κατασκευή του καταλαμβάνει έκταση δεκατεσσάρων στρεμμάτων. Η χωρητικότητά του έφτανε τους 16.000 θεατές και ήταν χτισμένο σε δύο διαζώματα. Το κοίλο του θεάτρου που είχε άνοιγμα 140 μέτρα χτίστηκε περί το 30-20 π. Χ., με λευκό μάρμαρο και υποστηριζόταν από δύο αναλημματικούς τοίχους, στα νότια. Στην κορυφή του υπήρχε περιμετρική στοά για προστασία των θεατών από τις καιρικές συνθήκες. Η αρχική του σκηνή ήταν ξύλινη και κινητή ενώ στην ιστορική του πορεία αργότερα, το θέατρο απέκτησε μόνιμη. Η πεταλόσχημη ορχήστρα του θεάτρου, διαμέτρου 25 μ. ήταν στρωμένη με κόκκινες – λευκές μαρμάρινες πλάκες, δίνοντας ένα εντυπωσιακό αισθητικά αποτέλεσμα. Στο ανατολικό ανάλημμα αναγράφονταν τα ονόματα των αρχόντων της Σπάρτης στους ρωμαϊκούς χρόνους.

Ιερό της Χαλκιοίκου Αθηνάς

Τα κατάλοιπα του ιερού της Αθηνάς Χαλκιοίκου, του μακροβιότερου και πιο σημαντικού ιερού που μαρτυρείται στην περιοχή της ακρόπολης και της αγοράς της αρχαίας Σπάρτης, σώζονται στην κορυφή του λόφου της ακρόπολης, πάνω από το κοίλο του θεάτρου, και ήρθαν στο φως στις αρχές του 20ού αιώνα από τη σκαπάνη της Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής.

Η σύνδεσή του με τον μυθικό βασιλιά Τυνδάρεω, πατέρα της ωραίας Ελένης και των Διοσκούρων, και με το νομοθέτη Λυκούργο είναι δηλωτική της παλαιότητας του ιερού. Οι αρχαίοι συγγραφείς αναφέρουν τη θεά ως «Πολιούχο» και ως «Χαλκίοικο». Σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη, το όνομα Χαλκίοικος οφείλεται στην επένδυση των εσωτερικών τοίχων του ναού με φύλλα χαλκού που έφεραν μυθολογικές παραστάσεις, τις οποίες περιγράφει ο περιηγητής Παυσανίας. Τόσο η χάλκινη διακόσμηση του ναού όσο και το χάλκινο λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν έργα του Σπαρτιάτη καλλιτέχνη Γιτιάδα, ο οποίος ανακαίνισε το ιερό, πιθανότατα κατά τα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ.

Η λατρεία στο ιερό της Αθηνάς Χαλκιοίκου ήταν στενά συνδεδεμένη και με τη δημόσια και στρατιωτική ζωή της πόλης. Το τέμενος της πολιούχου θεάς ήταν ο τόπος συγκέντρωσης των στρατεύσιμων ανδρών και ο τελικός προορισμός της πομπής των νεαρών ενόπλων Σπαρτιατών, ενώ επιλεγόταν και για την προβολή επιτυχιών, όχι μόνο στη μάχη αλλά και στα διάφορα αγωνίσματα. Στην περιοχή του ιερού βρέθηκε και ένα μοναδικό και εμβληματικό έργο της λακωνικής γλυπτικής, ο μαρμάρινος κορμός οπλίτη, που σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο της Σπάρτης (480–470 π.Χ.) και ο οποίος έχει ταυτιστεί με το βασιλιά της Σπάρτης Λεωνίδα που έπεσε στις Θερμοπύλες, ενώ κατά ορισμένους μελετητές πιθανόν να αποτελούσε μέρος ενός γλυπτικού συμπλέγματος του ιερόυ της Αθηνάς.

Το ιερό της Αθηνάς Χαλκιοίκου έχει συνδεθεί και με δραματικές στιγμές της σπαρτιατικής ιστορίας, καθώς εκεί ζήτησε καταφύγιο ο νικητής της μάχης των Πλαταιών (479 π.Χ.) Παυσανίας, όταν κατηγορήθηκε από τους Εφόρους για μηδισμό και προδοσία και καταδιώχθηκε. Σύμφωνα με τον ιστορικό Θουκυδίδη, οι Έφοροι, αφού αφαίρεσαν τη στέγη του οικήματος στο οποίο είχε καταφύγει, τον εγκλώβισαν και τον άφησαν να πεθάνει, σύροντάς τον εκτός του ιερού περιβόλου λίγο πριν αφήσει την τελευταία του πνοή για να μη μολυνθεί ο χώρος.
 
real-sparta
 

Το κυκλικό οικοδόμημα

Το λεγόμενο κυκλικό οικοδόμημα, δεσπόζει στο νοτιοανατολικό και χαμηλότερο τμήμα του αρχαιολογικού χώρου της ακρόπολης, στην περιοχή που τοποθετείται η αγορά της πόλης και είναι κτισμένο με πελεκητούς δόμους αλλά και μικρότερες πέτρες. Η ταυτότητα του εξακολουθεί έως και σήμερα να παραμένει άγνωστη. Στη μορφή που σώζεται σήμερα, αποτελεί ίσως επισκευή των ρωμαϊκών χρόνων, αρχαίου κτηρίου σημαντικού για τη ζωή της Σπάρτης. Πρόκειται για έναν διπλό ημικυκλικό αναλημματικό τοίχο με μέγιστο ύψος 3 μέτρα και εξωτερική διάμετρο 43,30 μ. από μεγάλες λαξευμένες πέτρες με καλά θεμέλια και χωρίς συνδετική ύλη που περιβάλλει έναν χωμάτινο λοφίσκο. Στο κέντρο του λόφου έχει βρεθεί μια μαρμάρινη βάση από την οποία βγαίνει το συμπέρασμα πως στο σημείο αυτό υπήρχαν αγάλματα. Διάφορες θεωρίες έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς για την χρήση του χώρου αλλά και τη χρονολόγηση του μνημείου, χωρίς πάντως να έχουν εξαχθεί ασφαλή συμπεράσματα.

Η βασιλική της ακρόπολης

Ανεβαίνοντας το πλακόστρωτο μονοπάτι που οδηγεί από την περιοχή της αγοράς στην ακρόπολη, ο επισκέπτης συναντάει στα αριστερά του ένα εντυπωσιακό συγκρότημα των πρώιμων βυζαντινών χρόνων, που έχει στο κέντρο του τρίκλιτη βασιλική με τρεις τρίπλευρες αψίδες στα ανατολικά και νάρθηκα στα δυτικά. Τα κλίτη χωρίζονταν από κίονες τοποθετημένους πάνω σε υψηλά βάθρα.

Για την ανοικοδόμηση του μνημείου δεν υπάρχουν ακόμη ασφαλή συμπεράσματα, ενώ η χρονολόγησή του κυμαίνεται από το β΄ μισό του 6ου αιώνα έως και τον 7ο αιώνα. Μεταγενέστερες προσθήκες αποτελούν πιθανότατα το βόρειο διαμέρισμα και τα προσαρτημένα στη νότια και δυτική πλευρά κλιμακοστάσια. Κατά τους μεσοβυζαντινούς χρόνους προστίθενται στα δυτικά σταυρόσχημο οικοδόμημα και επίμηκες κτίσμα. Αρχικά το μνημείο είχε ταυτιστεί με το ναό του Σωτήρος Χριστού που, σύμφωνα με τα κείμενα του Βίου και της Διαθήκης του Οσίου Νίκωνα του «Μετανοείτε», έκτισε ο ίδιος ο όσιος στα τέλη του 10ου αιώνα. Σήμερα, θεωρείται ότι πρόκειται για τον καθεδρικό ναό της Λακεδαιμονίας.
 
 
Σήμερα
 
Φωτογραφίες